Af alle de værktøjer, vi som marketingfolk har at arbejde med, er e-mailmarketing med i kapløbet om at have den højeste ROI (return on investment). Eller sagt på en anden måde. E-mail marketing giver utrolig meget værdi for pengene. Det har det amerikanske e-mailbureau Litmus undersøgt.
42 gange pengene igen
Den højeste ROI er i undersøgelsen helt oppe på 42 gange pengene igen. Vores erfaring er da også, at når nyhedsbrevet bliver sendt ud, kommer der flere besøgende på websitet, bestil flere rejser og der bliver lagt flere varer indkøbskurven i webshoppen.
Fem faktorer påvirker ROI
Det er fem faktorer, der påvirker ROI’en. De fem faktorer er dem, der har størst indflydelse på, hvor høj ROI’en er. De fem faktorer er:
- Faktorer vedrørende virksomheden
- Permissions og frekvens
- Testing
- Personalisering af indhold
- Analyse
Hvis din e-mailmarketing og nyhedsbrev skal give et højt afkast i forhold til investeringen, er de værd at kigge på.
Faktorer relateret til virksomheden
Noget af det, der har størst indflydelse har virksomheden faktisk svært ved at gøre noget ved. De faktorer har nemlig med udefrakommende forhold at gøre. Det kan være virksomhedens placering, altså i hvilket land virksomheden ligger og den lovgivning, der er i det land. Hvordan er GDPR-regler, hvordan er reglerne for permissionindsamling og spam mm. Det gode er dog, at samlet set har EU-landene en ROI på 43, mens den er 40 i USA.
Virksomhedens størrelse har også indflydelse. I denne forbindelse er det antallet af medarbejdere, vi tænker på. Det viser sig, at jo flere, der arbejder i virksomheden; jo højere er ROI for nyhedsbrevet i gennemsnit.
Under 100 medarbejdere: ROI=38
100-499 medarbejdere: ROI=40
Over 500 medarbejdere: ROI= 47
Det viser sig, at ROI’en stiger i takt med antallet af medarbejdere. En vigtig detalje er, at antallet af personer, der arbejder med e-mailmarketing, også har en effekt på ROI’en.
Endelig har branchen også indflydelse på profitabiliteten for virksomheden. Turisme har f.eks. en ROI på 53, mens software kun var en ROI på før – vel at mærke inden covid-19.
Permissions og frekvens
Det viser sig, at det er en rigtig god ide at have et stor emaildatabase. Der er en stigende ROI afhængig af antallet af permissions. Jo flere permissions; jo højere ROI. Det betyder med andre ord, at vi skal have genopfriske, hvordan vi kan vækste vores permissiondatabase. Kvantitet slår dog ikke kvalitet. De virksomheder, der arbejder med double sign up, har en højere ROI end de virksomheder, der arbejder med single sign up.
Sidst, men ikke mindst, så har det naturligvis betydning, hvor ofte vi sender vores e-mails. Det gyldne antal e-mail er 5-8 om måneden. Det giver en ROI på 48, mens færre eller flere mindsker ROI’en.
Test
Det er en god ide at teste. Det er både spamfiltertesting, previewtesting test af subject line (emne) osv. Det er nemt og giver stor effekt. En simpel A/B-test kan flytte ROI fra 35 til 48! Det fleste e-mailprogrammer kan gøre det, så i gang med det.
Personalisering af indhold
Personalisering handler om at øge relevansen af indholdet af nyhedsbrevene. Det kan være på baggrund af geografi, demografi, men det bliver først rigtig godt, når vi kan gøre det på baggrund af adfærd på websitet. Hvis vi bruger personalisering af indhold kan vi øge ROI’en fra 36 til 44.
På samme måde kan både gif’er og live content også øge ROI’en.
Analyse
Det siger næste sig selv, at de virksomheder, der analyser resultatet af deres e-mailmarketing, har en højere fortjeneste, end dem der ikke gør det. De forbedre og optimere hele tiden og på den måde før de et bedre nyhedsbrev
Se hele Litmus’ undersøgelse om nyhedsbreve og ROI.
Læs mere om nyhedsbreve.