Alting handler om corona eller covid-19. Og med god grund. Covid-19 har ændret meget – også måden vi handler på. Og måden vi vil fortsætte med at handle. Også efter covid-19. Salesforce har kigget i krystalkuglen og giver deres bud på, hvad der kommer til at ske i fremtidens detailhandel.
1. De investeringsvillige vinder kapløbet
De virksomheder der under covid-19 har klaret sig bedst, er dem, der har formået at erstatte de fysiske elementer fra shopping med digitale løsninger. Vinderne har eksperimentet med livechat, video, social shopping osv. Og på den anden side af covid-19 vil post-købsprocessen fra betaling til service- og loyalitetsløsninger blive et kæmpe fokusområde for detailledet. Selv om vi er blevet mere digitale, forsvinder de fysiske oplevelser ikke. Kunder vil stadig gå i butikker og shoppe. Men de fordele de har fået online, vil de fortsætte med at benytte, de vil bare lægge de fysiske oplevelser oveni. Derfor skal den digitale udvikling og eksperimentering fortsætte. Vinderne vil være dem, der er i stand til at binde de forskellige oplevelser sammen i en omnichannelløsning.
2. Den sammenhængende storytelling vinder
Virksomheden Why er mere vigtig end nogensinde. Hvorfor er det virksomheden overhovedet findes? Hvad gør den for kunderne? Og samfundet? Det handler om at levere på alle parametre og gøre det konsistent. Kunderne skal kunne mærke brandet. Hvis en virksomhed kun jagter 15-minutes of fame eller den seneste fad (kortlivet trend), så forsvinder kunderne sammen med den. Brandet skal være konsistent og give værdi til kunder – kunderne skal købe virksomheden brandfortælling.
3. Fysiske oplevelser vil vende tilbage
Selv om vi har lært at klare endnu flere gøremål og shoppe endnu mere hjemmefra under covid-19, betyder det ikke, at vi kan stoppe med at prioritere de fysiske oplevelser i butikkerne. Tværtimod, de skal kombineres med kundernes oplevelser i en omnichannelløsning. Det kan f.eks. være via beacons, hvor butikken laver forskellige former for marketinginitiativer eller services for kunder, fordi butikken ved, at kunden er i den fysiske butik. Og omvendt. Når kunden sidder hjemme bag skærmen, har butikken f.eks. viden om, hvilke varer kunden har scannet i butikken for at få mere viden om feature/priser osv. Vinderne er dem, der forstår at binde off- og online sammen i en løsning.
4. Personalisering er (stadig) vigtig
Kunderne forventer en personaliseret shoppingexperience. De varer, de ser online, skal være relevante baseret på de data, vi har om kunden. Det giver ikke bare mere salg, men det sikrer også, at vi er relevante for kunden. Det gør hele oplevelsen bedre og er med til at sikre, at vi forbliver relevante for kunder – og at kunderne derfor vender tilbage.
5. Det sidste stykke
Et nyt område detailleddet er begyndt at satse mere på er leveringen. Indtil for nylig var det kundernes eget problem, hvordan de fik deres varer hjem. Der er sket meget de seneste år. Det er især blevet tydeligt inden for dagligvarehandlen. Tidligere havde vi Nemlig.com og Vigo, men nu har vi også COOP Mad og Føtex – og nu vil Wolt også til at køre forbi med varer. Det går dog meget videre end det. Tidligere var der Post Danmark, men det marked er for alvor blevet udvidet med et utal af logistikleverandører med forskellige former for levering bl.a. til døgnbokse. Logistikpartneren er blevet vigtig. Det sidste stykke ud til kunden er blevet et konkurrenceparameter. Kunderne vil have varerne hurtigst muligt.
6. Loyalitet
Mange kunder har lært at shoppe på nye måder. Ifølge McKinsey er 73 % af de amerikanske kunder begyndt at shoppe på nye måder, og 65 % forventer at fortsætte med benytte den nye metode. Detailleddet skal derfor arbejde for at skabe loyalitet for deres nye kunder. Hele kunderejsen skal styrkes og købsoplevelsen forbedres for at fastholde de nye kunder.
7. Der vil være et efterslæb
Efterhånden som vaccinationsprogrammet når sine milepæle, og folk for alvor kan vende tilbage til butikkerne, vil væksten stige igen, men det forventes, at der først for alvor vil komme vækst i anden halvdel af 2021 og i 2022.
8. Det unikke vinder
Langvarige trends som bæredygtighed, produktstorytelling og unikke produkter vil fortsætte. Limiterede produktioner i form af kreative samarbejder, genbrug og bæredygtighed vil tiltrække et ungt publikum, fordi de ser det som en måde at være aktivistiske på. På samme måde vil skaber, sælger og køber blive udviskede, hvor kunder selv designer deres egen sneakers, sofa, hat, t-shirt, poster osv.
Det var otte trends, som du måske kan bruge til at tjekke, om forretning er foran eller bagud. En ting er sikkert, den må ikke stå stille. Så taber den.
Læs selv hele forudsigelsen.