Forbrugernes søgemønstre

En af måderne at komme højt i Googles søgeresultater er at kende forbrugernes søgemønstre. Det handler om at vide, hvordan forbrugerne søger, og hvordan de opfører sig på søgemaskinerne. På den måde kan virksomheden være relevante på hele den digitale kunderejse.

Onlineshopping

Brugernes søgemønstre afhænger af, hvor de er på deres kunderejse. Det afgørende er, hvilken fase de er i på deres kunderejse frem mod et køb, en bestillinger eller jagt på information.

Researchfasen

Når forbrugerne er i researchfasen, altså er på udkig efter løsningen på et problem eller har et ønske om noget, de ikke helt ved, hvad løsningen er på, så klikker 70-85 % på de organiske søgeresultater. Det vil sige, at sådan cirka 8 ud af 10 klikker på de organiske søgeresultater, som virksomheder, organisationer, mediehuse, private osv. har gjort tilgængelige på internettet. Det er pull-markedsføring, hvor brugerne søger efter noget. De søger ofte ubrandet på f.eks. sofa.

Beslutningsfasen

Forbrugerne har researchet og fundet løsningen på deres problem eller det produkt, der vil tilfredsstille deres behov eller ønske. Nu skal de så finde, det produkt, service, arrangement de gerne vil købe. Her begynder de organiske søgeresultater at tabe terræn. Forbrugeren ved, hvilket produkt han/hun vil købe, derfor klikker flere på Adwords end i researchfasen. Det er nogenlunde ligeligt fordelt. Halvdelen klikker på et organisk søgeresultat via virksomhedens SEO-arbejde (pull), mens den anden halvdel klikker på et Adword optimeret via virksomhedens SEM-arbejde (push). Løsningen er ikke at bruge hele marketingbudgettet på Adwords, for det handler om at være relevant på hele kunderejsen. Forbrugerne begynder i denne fase at søge mere brandet og mere detaljeret f.eks. Erik Jørgensen sofa læder.

Halvdelen klikker på et organisk søgeresultat via virksomhedens SEO-arbejde (pull), mens den anden halvdel klikker på et Adword optimeret via virksomhedens SEM-arbejde (push).

Købsfasen

Den specifikke varen, service eller arrangement skal nu købes. Forbrugeren har fundet ud af, hvad der er løsningen på problemet, eller hvad der kan tilfredsstille behovet eller ønsket. I denne fase taber SEO yderligere til Adwords-annoncer. 3 ud af 4 klikker faktisk på et Adword i denne fase af købsrejsen. Det gode er dog, at hvis virksomheden har været relevant på hele kundens købsrejse fra research over beslutning til køb, er sandsynligheden for at få ordren eller bestillingen større. Kunden kender allerede virksomheden websitet og produkterne. Det er derfor nemmest at benytte det website eller den webshop, forbrugeren allerede kender. I købsfasen søger forbrugeren ofte meget specifikt på brands og f.eks. model. Det kan være Erik Jørgensen sofa EJ 315 læder.

 

Skal din virksomhed have hjælp til at være relevante på hele kundens købsrejse, så kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.

Læs også om

SEO og content

Godt og gennemtænkt indhold giver flere besøgende i webshoppen

SEO og marketing

SEO og marketing giver stor effekt, når de spiller sammen

Kontakt os for at høre mere

Ring

Du er velkommen til at ringe, hvis du har brug for hjælp med din kommunikation

29 705030

Contenti er et content marketingbureau med speciale i e-commerce, webkommunikation og -strategi. Vi arbejder med projektledelse, webshops, nyhedsbreve, websites og søgemaskineoptimering (SEO).

© Contenti

Tietgensgade 72
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere