Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse lavet af Shopify viser, at inflationen er noget, webshopejerne virkelig bekymrer sig om, og noget der kommer til at få konsekvenser for virksomhederne. 8 ud af 10 webshopejere siger, at inflationen tvinger dem til at reducere omkostningerne.
En lige så stor andel har planer om at hæve priserne på grund af inflationen, hvis de da ikke allerede har gjort det, siden undersøgelsen blev lavet.
Øg annonceringen
Når der er krise, om du skal vælge at minimerer dine omkostninger, vil den umiddelbare reaktion vil for mange være at spare på annonceringen. Det er forkert. Hvis du lukker helt for annonceringen, kommer kunder ikke. Og hvad værre er, når kunderne er klar til at handle igen, har de glemt dig. Ja, vi er helt med på, at det er svært at bruge penge, når forretningen går dårligt.
Det viser sig da også, at virksomhederne vælger at øge deres annoncering på de sociale medier (SoMe). Skjult i denne post er et øget fokus på Social Commerce, hvilket ud over at sælge direkte på de social medier også handler om at styrke interaktionen med kunderne. Og ja, Metaverse (Facebooks univers) er en del af det. Om det bliver en succes, må tiden vise, men det er i sigtekornet hos mange virksomheder. Lidt mere tilgængeligt er annoncering og interaktion med kunder på TikTok.
Lidt mindre end en ud af tre vælger at tilbyde flere premiumprodukter. Det går i en lidt anden retning, end den undersøgelse DI har lavet, hvor det viser sig, at kunderne er begyndt at købe billigere varer. Men hvis du har muligheden for at øge din omsætning ved at tilbyde et premiumprodukt, skal du naturligvis gøre det.
Det ligger måske mere til højrebenet at øge betalingsmulighederne og fjerne den barriere for kunderne.
Inflationen har ødelagt onlinesalget for mange webshops, og hvis recessionen for alvor viser sit grimme ansigt, bliver det endnu værre. Undersøg derfor, hvilket af de fem strategier, du kan benytte for at afbøde krise så meget som muligt.