AI-genererede tekster

Når der skal produceres en stor mængde tekster f.eks. til webshoppen eller et website, kan det være en god ide at gøre det via AI. AI eller artificial intelligence er i løbet af kort tid blevet svaret på næsten alle udfordringer. Også inden for tekster og tekstproduktion. Det er der nogle gode grunde til.

Fordele ved AI-genererede tekster

Den største fordel ved AI-genererede tekster, uanset om det er produktbeskrivelser og -tekster eller mere dybdegående artikler, er hastigheden. Det går simpelthen meget hurtigere med at få produceret tekster og content. Utrolig meget hurtigere. Særligt researchfasen kan skæres meget ned. Fremfor at researchen sker via opslag i store databaser, internetsøgninger samt gennemlæsning af rapporter og whitepapers mm., kan AI-robotter give svaret i form af en beskrivelse eller artikel inden for sekunder. Hvis der skal mere kontrol over selve produktet, kan AI-robotten stå for researchen, og teksten kan skrives af andre.

AI-robot

AI-robotter

Der er meget hurtigt kommet rigtig mange AI-robotter, der kan alt muligt. Som del af en opgave, vi har for en kunde, har vi undersøgt og arbejdet med:

  • copy.ai
  • writesonic.com
  • ChatGPT
  • copysmith.ai
  • copymatic.ai
  • Jasper
  • frase.io
  • qopywriter.ai

De leverer alle et ganske udmærket resultat. Resultater vi sagtens kan publicere på et website eller i en onlineshop. I sammenligning med de tekster mennesker tidligere havde skrevet, var de AI-genererede tekster i flere tilfælde bedre. Og frem for alt meget hurtigere. Og billigere.

Der findes også AI-software, der kan tage allerede eksisterende tekster og skrive dem om. Til det formål findes der: 

  • jenni.ai
  • bertha.ai
  • word.ai
  • contentvillan.com

De producerer også ganske fine tekster, men det kræver, at der er et udgangspunkt, AI-robotten kan arbejde videre med. 

Ulemper ved AI-genererede tekster

Det lyder alt sammen godt, nemt, hurtigt og billigt. Men der er nogle ulemper. Den største udfordring er, at AI-værktøjet ikke altid svarer korrekt. I flere tilfælde var AI-robottens svar ikke rigtigt. Når robotten bliver irettesat, bliver svaret korrekt. Der skal derfor holdes øje med AI-robotten. Derfor er det smart med en gennemlæsning af en fagperson, inden indholdet bliver publiceret.

En anden udfordring er, at AI-services (alle?) er amerikanske. Deres overdrevne anprisninger og rosende omtale af f.eks. produkter og varer, passer ikke ikke helt til den danske/europæiske måde. En vin til 56,- kr. kan ikke “imponere dine vinelskende venner,” som et AI-værkstøj skrev. I flere af AI-værktøjerne er der mulighed for vælge stil, udelukke ord osv., hvilket hjælper, men de producerer stadig lidt for positive beskrivelser. Det kan forbedres ved at træne robotten. 

En tredje ulempe er konsistensen. Når der bliver indtastet eller uploadet en prompt, som er det spørgsmål eller ønske, du uploader til AI-tool’et, bliver resultaterne ofte lidt uens. Den bedste måde at undgå det på, er at træne AI-robotten. På den måde lærer den, hvordan du gerne vil have resultatet. 

Endelig blev en masse webshops og websites SEO-resultater ramt, da Google lavede en core update tilbage i marts 2024. Updaten ramte især sites, der havde rene AI-genererede sider og -tekster. Med AI kan alle nu lave content, men det er ikke lige meget hvordan.

Det går simpelthen meget hurtigere med at få produceret tekster og content. Utrolig meget hurtigere. Særligt researchfasen kan skæres meget ned.

Lav en ordentlig prompt

Vi var kort inde på prompts. I stedet for at skrive tekst og indhold er arbejdet, når vi arbejder med AI, at skrive en ordentlig instruktion eller et ordentligt spørgsmål. Den såkaldte prompt. Det kræver lidt arbejde – ofte flere timer, men den tid, du bruger på det, bliver sparet i den anden ende. Et ordentligt prompt kræver en del frem og tilbage, tilretninger mm., men det er tid, der er godt investeret.

Har din virksomhed behov for at lave masse produktbeskrivelser eller -tekster, så kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for dig.

Læs også om

Tekster og tekstforfatning

Skriv tekster, der rammer kundernes købemotiv​

Optimér webshoppen

Test content og få flotte resultater med salget i webshoppen

Kontakt os for at høre mere

Ring

Du er velkommen til at ringe, hvis du har brug for hjælp med din kommunikation

29 705030

Contenti er et content marketingbureau med speciale i e-commerce, webkommunikation og -strategi. Vi arbejder med projektledelse, webshops, nyhedsbreve, websites og søgemaskineoptimering (SEO).

© Contenti

Tietgensgade 72
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere