3 tips til at vinde Black Friday

I gamle dage gjorde vi klar til julesalg, sommer- og januarudsalg. Siden er der kommet en masse andre tilbuds- og udsalgsdage til. En af de klart vigtigste kampagnedage for webshops er Black Friday. I Danmark er Black Friday efterhånden blevet til Black Week. På vores breddegrader går vi amok i tilbud og for at få det hele med, skal forbrugerne have fuld valuta for pengene, derfor vi giver dem en uge til at shoppe amok.

Spørgsmålet er dog, hvordan får vi succes på Black Friday. Her er 3 gode råd til, hvordan du vinder Black Friday.

Onlineshopping

1. Evaluering af Black Friday sidste år

Albert Einstein påstås at have sagt: “Definitionen på sindssyge er at gøre det samme igen og igen og forvente forskellige resultater.” Det er måske ikke rigtigt, at Einstein har sagt det, men udsagnet er for så vidt rigtigt.

Det gælder nemlig også på Black Friday. Hvis du er utilfreds med dit salg på Black Friday sidste år, skal du ikke gøre det samme igen i år. Hvis det gik godt, så gør det samme, men optimér og test ting af. Hvis du er utilfreds, skal du tænke nyt. 

  • Hvordan solgte webshoppen?
  • Hvilke varer solgte vi online?
  • Hvilket varer solgte vi ikke?
  • Hvilke medier brugte vi?
  • Hvilke annoncegrupper performede bedst?
  • Hvilke annonceformater konverterede?
  • Hvor mange nyhedsbreve sendte vi?
  • Hvordan var nyhedsbrevets konverteringsrate?
  • Hvad gjorde konkurrenterne?
  • Osv.

Få skabt et handlekraftigt overblik over sidste års Black Friday, så I kan handle ud fra det. Find jeres onlinesuccesser og gentag dem. Find jeres fiaskoer og læg dem i graven. 

2. Marketingplan for Black Friday

Læg en ambitiøs marketingplan og eksekvér. Der må gerne være tryk på. Det er sjovt at holde Black Friday, særligt hvis der er fart på, og salget kører derudad. Se på marketingplanen fra sidste år – og kig også på, hvad konkurrenterne gjorde. Er der noget, I overså? Problemet er bare, at ALLE annoncerer til Black Friday, hvilket betyder, at annoncepriserne bliver presset op. Hvis du i din branche kan finde nogle alternative annonceringsmuligheder eller fokusere på tidspunkter eller steder, hvor dine kunder er online, er det værd at tænke over. 

Vær opmærksom på, at mange forbrugere kigger på webshops i dagene op til Black Friday for at finde ud af, hvilke tilbud du har. Det er en oplagt mulighed for at booste din permissiondatabase (dem du må sende nyhedsbreve til). Du kan måske endda give en rabatkode, som de kan bruge efterfølgende. Slå på, at kunderne vil være de første til at få tilbuddene. Scarcity (begrænsning) er et konkurrenceparameter. Det værste er at gå glip af et godt tilbud. Derfor er kun få stk. et godt købsargument.

3. Prissætningen skal være spot on

Forbrugerne har efterhånden vænnet sig til Black Friday, som sparer op til. Elektronik har i mange år været en absolut topsællert på Black Friday. Mange leverandører har også lugtet lunten, de har særlige varer til Black Friday på samme måde, som de kan levere varer til jul og januarudsalg. Hør hvilket varer dine leverandører har særligt til Black Friday.

En ting er sikkert, hvis du ikke har trimmet priserne til Black Friday, vil konkurrenterne tage salget. Du kan naturligvis sælge for billigt. Så vær bevidst om, hvor langt ned du vil gå i pris for at få salget til Black Friday. Men gå ikke så langt ned, at det æder din fortjeneste. Vær dog fleksibel, få nogle nye kunder og skab et ordentligt cash flow. Og send et nyhedsbrev til dine nye kunder, så du på den lange bane får et flot, rentabelt kundeforhold (LTV).  

Vi ses online til Black Friday!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere