Analyse af E-handel i Danmark 2022

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk fra at handle online, men der er mørke skyer på himlen. Post-corona bliver der stadig klikket på Læg i kurv-knappen, men væksten er aftagende. Det viser den årlige e-handelanalyse fra Dansk Handel (tidligere FDIH).

Antallet onlinehandler stiger langsomt

Hvis vi kigger på antallet af handler, så er antallet af gange de danske forbrugere har kilkket på købsknappen næsten fordoblet siden 2015. Antallet af handler er steget fra 148 mio. i 2015 til 287 mio. i 2023. Der har dog hvert år næsten været en tocifret procentvis stigning i antallet af onlinehandler, men fra 2021 til 2022 var den kun på 4%. Den flotte vækste er gået i stå.

Onlinehandler 2022

Onlineforbruget falder 

Onlineforbruget er steget fra 87 mia. kr.  2015 til 180 mia. kr. i 2023, hvilket er mere end en fordobling. Der er dog et lille fald på en 1,7 mia. kroner fra 2021 til 2022. Det har også været stor inflation i perioden, så faldet er større, end det lige ser ud.

Onlineforbrug 2022

Hvad køber vi mere af online?

Danskerne vil rejse igen. Rejser har sådan set altid været populære online, men det er som om, at danskerne efter nogle coronaår vil ud at se og opleve verden. Og allerede nu i melder rejsebureauer om stigende rejselyst i år. Kulturoplevelser er også stigende.

Hvad køber vi mindre af online?

På den anden side falder elektronik og hvidevarer samt internet og telefoni. Det samme gør dagligvarer og take away. Den største tilbagegang i 2022 skal vi finde inden auto, båd og cykleudstyr. Der er næsten tale om en halvering. Om det skyldes at vi under covid-19 fik købt os fattige i udstyr, melder historien intet om. Vi nægtede dog at gå ned på udstyr og vores vognpark burde være flottere end nogensinde.

Mest populære onlinekategorier 2022

De mest populære netbutikker

Den tyske modegigant Zalando har godt fat i danskerne. De seneste år har den fået en stadig større andel af danskernes onlinehandel. Også Matas tager en større del af den danske onlinehandel. De danske onlinekæledækker som Just Eat og Nemlig.com står for en stadig mindre del af onlinehandlen i Danmark. En test kunne være, at vi efter nedlukningen i større grad er begyndt at hente vores dagligvarer og fastfood selv. 

Mest populære webshops 2020-2022

2023 bliver et spændende år for onlinehandlen. Corona-epidimien er slut, men internationale konflikter, høje renter og stigende inflation bekymrer. Hvordan vil det påvirke onlinesalget og onlinehandlen? 

Se Dansk Erhvervs egen artikel om analysen (hvis du vil se selve analysen, kræver det, at du melder dig ind).

Læs mere om e-commerce.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Vi er nødt til at tale om meta description. Det lyder teknisk, men det er det ikke. Vi arbejder med

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere