Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk fra at handle online, men der er mørke skyer på himlen. Post-corona bliver der stadig klikket på Læg i kurv-knappen, men væksten er aftagende. Det viser den årlige e-handelanalyse fra Dansk Handel (tidligere FDIH).
Antallet onlinehandler stiger langsomt
Hvis vi kigger på antallet af handler, så er antallet af gange de danske forbrugere har kilkket på købsknappen næsten fordoblet siden 2015. Antallet af handler er steget fra 148 mio. i 2015 til 287 mio. i 2023. Der har dog hvert år næsten været en tocifret procentvis stigning i antallet af onlinehandler, men fra 2021 til 2022 var den kun på 4%. Den flotte vækste er gået i stå.
Onlineforbruget falder
Onlineforbruget er steget fra 87 mia. kr. 2015 til 180 mia. kr. i 2023, hvilket er mere end en fordobling. Der er dog et lille fald på en 1,7 mia. kroner fra 2021 til 2022. Det har også været stor inflation i perioden, så faldet er større, end det lige ser ud.
Hvad køber vi mere af online?
Danskerne vil rejse igen. Rejser har sådan set altid været populære online, men det er som om, at danskerne efter nogle coronaår vil ud at se og opleve verden. Og allerede nu i melder rejsebureauer om stigende rejselyst i år. Kulturoplevelser er også stigende.
Hvad køber vi mindre af online?
På den anden side falder elektronik og hvidevarer samt internet og telefoni. Det samme gør dagligvarer og take away. Den største tilbagegang i 2022 skal vi finde inden auto, båd og cykleudstyr. Der er næsten tale om en halvering. Om det skyldes at vi under covid-19 fik købt os fattige i udstyr, melder historien intet om. Vi nægtede dog at gå ned på udstyr og vores vognpark burde være flottere end nogensinde.
De mest populære netbutikker
Den tyske modegigant Zalando har godt fat i danskerne. De seneste år har den fået en stadig større andel af danskernes onlinehandel. Også Matas tager en større del af den danske onlinehandel. De danske onlinekæledækker som Just Eat og Nemlig.com står for en stadig mindre del af onlinehandlen i Danmark. En test kunne være, at vi efter nedlukningen i større grad er begyndt at hente vores dagligvarer og fastfood selv.
2023 bliver et spændende år for onlinehandlen. Corona-epidimien er slut, men internationale konflikter, høje renter og stigende inflation bekymrer. Hvordan vil det påvirke onlinesalget og onlinehandlen?
Se Dansk Erhvervs egen artikel om analysen (hvis du vil se selve analysen, kræver det, at du melder dig ind).
Læs mere om e-commerce.