En af de største spillere inden for CRM og marketing, Hubspot, giver i deres seneste årsrapport til e-commerce ledere fem bud på, hvad vi skal fokusere på i det nye år. Vi har læst med og kommer her med en opsummering af, hvad du inden for webhandel skal prioritere på i år.
Top 5 fokusområder i e-commerce
Den undersøgelse har vi læst, og det er der kommet en top 5 ud af. Nu listen baseret på hovedsageligt amerikanske besvarelser, men mon ikke der er noget, vi kan bruge.
De fem vigtigste områder er ifølge undersøgelsen:
- LTV (life time value)
- Customer experience for førstegangsbesøgende
- Samarbejde
- Mere fokus på pris og rabatter
- Innovation.
Fokusområderne ligger meget tæt forstået på den måde, at der kun er få procent mellem dem, så derfor tager vi dem lige en for en.
Life time value (LTV)
58 % synes, at life time value er vigtigst. Det vil sige, den værdi vi får ud af den enkelte kunde. En god ltv er med til at holde vores CAC (cost acquisition costs) nede, altså den omkostning vi har ved at tiltrække kunder, hvilket ofte er lig med vores annoncering. Fokus er skiftet fra at have fokus på konvertering til at have mere fokus på den langvarige relation med kunderne.
Customer experience for førstegangsbesøgende
Selv om fokus er på det langvarige forhold til kunderne, betyder det naturligvis ikke, at vi ikke vil give nye kunder en god oplevelsen. Hele 45 % opfatter førstegangskøbere som mindre loyale og føler, at konkurrenterne nemt kan stjæle deres kunder. Næsten alle (97 %) synes, at det er en udfordring.
Samarbejde
I forbindelse med karantæne og lockdown har mange virksomheder mistet den fysiske kontakt til kunderne. Derfor har de digitale afdelinger fået større budgetter, så kunderne kan shoppe online. Men når vi ikke sidder sammen i afdelingerne og er spredt og kun har kontakt via telefonen, Teams, Zoom osv., giver det udfordringer i måden, vi samarbejder på. 55 % af virksomhederne har udfordringer med eksekveringen af digitale projekter.
Fokus på pris og rabatter
I Danmark er vi utroligt prisbevidste, hvilket lægger et stor pres på webshoppen. Derfor er det vigtigt, at behandle forbrugerne så godt, at de får en præference for lige netop din webshop. Den trend er også blevet mere vigtig i USA. 79 % i undersøgelsen mener, at de ved at give rabatter og bruge andre lokkemidler, kan tiltrækker flere kunder. Problem er naturligvis bare, at konkurrenterne gør det samme. Og så er vi lige vidt.
Innovation og nye teknologi
Det større fokus på e-commerce betyder, at virksomhederne må arbejde på at gøre en forskel for kunderne. Det kan ske via innovation eller implementering af ny software, som giver dem en konkurrencefordel. Vel at mærke en konkurrencefordel, konkurrenterne ikke kan kopiere.
Se hele undersøgelsen om e-commerce.