Du har en webshop. Den går godt, og den har potentiale. Du har tænkt på, at den kunne måske godt få succes i udlandet. Men hvor er potentialet størst? Der kan være mange måde at angribe den udfordring på. I dette blogindlæg ser vi på, hvilke markeder, der er de største inden for e-commerce, og hvordan forholdet er mellem fysiske varer, tjenesteydelser og rejser. Vi har kigget Nets over skulderen og bearbejdet tallene.
Tyskland er klart det største marked
Vores store nabo mod syd har klart det største marked for e-handel. Det er ti gange større end f.eks. det norske marked. Der bliver handlet for 162 milliarder online i Tyskland. 162 milliarder euro! Det er et kæmpe marked. Her i Skandinavien er Sverige det største marked med 23,3 milliarder euro.
Hvilke kategorier af varer sælges online
Inden du køber et tysk domænenavn, er det en god ide lige at se på, hvilke kategorier af varer, tyskerne køber online. For hvis du sælger services online, er Tyskland måske ikke det bedste sted. Det kommer naturligvis an på, hvilke services, det er, men læg mærke til, at i Norge er kun lidt over halvdelen af onlinesalget varer, mens det i Polen er tre fjerdedel.
Norden er meget uens
Vi tænker måske Skandinavien og Norden som et marked. Pas på med det. Der er nemlig stor forskel på Norge, Sverige og Finland. Sverige er det marked, hvor der er den største fokus på fysiske varer, mens Norge er klart størst på rejser (hvis vi ser bort for Danmark), og Finland er nordiske mestre i at købe services online. Og husk lige på, at onlinemarkedet er dobbelt så stort i Sverige i forhold til Finland med henholdsvis 23,3 og 11,8 milliarder euro.