Dine kampagner kan blive 260 % mere effektive

Hvis du reklamerer (hvem gør ikke det?) og har et marketing- og kampagnespor kørende, er der god grund til at holde et ekstra øje med det. Stil kritiske spørgsmål til dit mediebureau eller -person. En undersøgelsen af 1.105 kampagner i 557 virksomheder/brands i 51 lange og 23 industrier viser, at dine kampagner kan blive 260 % mere effektive.

Undersøgelsen er fra Oxford Universitet og viser, at en gennemsnitlig kampagne kan være 2,6 gange mere effektiv, hvis pengene bliver allokeret anderledes i de forskellige mediegrupper. Vi kunne altså have fået 260 % mere ud af vores penge.

Der er desværre ingen genveje til effektive kampagner: No silver bullet. Rapporten har fire overordnede konklusioner, som er nævnt herunder.

Silverbullet

1. Kampagnerne skal fokusere på et præcist resultat

Der findes inden kampagne, der kan det hele. Undersøgelsen har fokus på brandingkampagner og har derfor analyseret på nedenstående resultater/metrics.

  1. Awareness
  2. Association
  3. Consideration
  4. Motivation

Dine kampagner skal fokusere på og måle på ét specifikt resultat og ikke håbe, at kampagnen kan det dele på en gang. Det kan den ikke. 

2. Tv-reklamer er effektive

Tv-reklamer er effektive. Ja, stadig væk. Du tænker måske, det er dyrt, hvilket også er rigtigt, men resultaterne er altså tilsvarende gode. Selv om tv er effektivt, bør andelen af marketingbudgettet allokeret til tv ikke overstige 50 %.

3. Opdelingen mellem online- og offline-medier er forældet

De forskellige medietyper kan ikke erstatte hinanden direkte, fordi de giver ekstra værdi og effektivitet til sit marked ud over det forventelige. Mediernes funktion er ikke så klart segmenteret mod sin målgruppe, som vi antager. At have både off- og online medier i sine kampagner giver en bedre forståelse af en kampagnens performance.

4. Mål og optimér i forhold til det resultat virksomheden gerne vil have

Fokusér på at måle, om jeres kampagner giver det resultat (en metric), I ønsker. Hvis det kan hjælpe med at øge værdien af jeres kampagner med 260 %, så er det værd at kigge på. Mål på det resultat kampagne skal give og fokusér på det. Det giver en bedre forståelse af kampagnerne.

Bliv bedre til at måle på jeres kampagner og fokusér på et resultat adgang, det giver de bedste resultater og kan for en gennemsnitlig kampagne øge effektivteten med op til 260 %.

Læs hele undersøgelsen fra Oxford Universitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere