Markedet for e-handel i Tyskland er enormt. Det er Vesteuropas største. Det er så stort, at det næsten ikke er til at forstå. I 2020 var onlineomsætningen i Tyskland 104 milliarder. Altså euro. Det helt vildt at forestille sig. Der kom for alvor gang i den tyske e-commerce i 2016, hvor vækstraten var 48 %. Sidste år var vækstraten 10,6 %, hvilket gør det til et attraktivt marked for danske webshops. Det er verdens femte største onlinemarked – og det største i Europa.
I Tyskland handler en onlineshopper for 11.400,- kr. om året
En tysk onlineshopper køber i gennemsnit for ca. 11.400,- kr. om året (1.530 €). Og da 92 % af tyskerne er internetbrugere, 88 % (16-64 år) er online dagligt og 82 % handler online, er det et lukrativt marked.
Bankoverførsler er populære i Tyskland
I Danmark elsker vi vores Dankort. Det er helt anderledes i Tyskland. Onlinebetaling tilbydes faktisk kun af 13 % af alle onlinebutikker. De mest populære betalingsformer er bankoverførsel, som tilbydes af 92 %, mens faktura/regning tilbydes af 81 %.
Tyskerne er glade for levering til privaten
I Tyskland handler de online, fordi de kan få varerne leveret hjem til privatadressen. Den næstvigtigste årsag er, at de kan handle døgnet rundt, og endelig er den tredjevigtigste årsag, at det er mere praktisk (eller måske snarere nemmere (convenient)) at handle på nettet. Det er ifølge tyskerne selv vigtigere end lave priser, som ligger på fjerdepladsen.
Dagligvarer vinder frem online
På samme måde som herhjemme er dagligvarer endelig blevet et hit online. På bare to år er andelen af folk, der ugentligt får dagligvarer leveret, steget fra 38 % til 56 %. Den udvikling er nok blevet forstærket af corona-pandemien.
Den bærbare er mest populær
Det er den bærbare computer, der er mest populær, når tyskerne handler online. 58 % bruger den bærbare, mens 49 % bruger smartphonen efterfulgt af den stationære computer (desktop) med 42 % og endelig bruger 26 % en tablet.
Hvis vi kigger på, hvilke varer og services, der bliver købt via smartphonen, er det tøj og sko, bøger, billetter (fly og tog), apps og billetter til koncerter, museer osv.
Elektronik og medier er de største brancher
Målt på omsætning er de mest populære brancher, når det kommer til onlinehandel, nævnt herunder:
- Elektronik og medier (ca. 29 mill. €)
- Mode (ca. 23 mill. €)
- Legetøj, hobby (ca. 18 mill. €)
- Møbler og hvidevarer (ca. 14 mill. €)
- Mad og personlig pleje (ca. 13 mill. €)
Det tyske marked er interessant for os danskere, fordi det ligger så tæt på og er så stort. Konkurrencen er dog også hård. Hvis du overvejer at gå ind på det tyske marked, kan du finde flere tal og oplysninger om det tyske onlinemarked i denne oversigt.
Du kan læse om de europæiske markeder i denne blogpost, hvor der er oplysninger om de forskellige markeder, og hvor de bliver sammenlignet. Og endelig kan du i denne blogpost læse en analyse af e-handlen i Europa.
Læs mere om e-commerce.