Du sender et nyhedsbrev ud til dine modtagere, måske endda flere gange om ugen. Men hvad er formålet med nyhedsbrevet egentlig? For hvis du ikke har styr på formålet, bliver nyhedsbrevet måske ikke helt så skarpt, som du ønsker.
Formålet afgør indholdet
Formålet er nemlig afgørende for, hvilket indhold du skal lave. Er formålet, at dine læser læser nyhedsbrevet, eller er det faktisk, at de klikker videre ind på websitet eller webshoppen og læser en artikel eller køber nogle varer. I nedenstående eksempel kan vi se, at open raten på mobil er 43,8 %, mens 32,9 % har åbent nyhedsbrevet på computeren. Det er jo på overfladen fint, men det kommer lidt an på, hvad formået med nyhedsbrevet er.
Færre klikker på mobilen
Billedet ser dog noget anderledes ud, når vi ser på, hvis hvilke devices, der kommer videre fra nyhedsbrevet – altså CTR (click through raten). I det udsendte nyhedsbrev var formålet at få brugerne til at klikke videre til websitet for at se en video. Og det er nu, det bliver spændende:-) Det viser sig nemlig at færre klikker videre fra nyhedsbrevet, når de åbner det med mobiltelefonen. Billedet er altså omvendt end openraten. CTR (click through rate) er klart større på computeren. På computeren klikkede 60 % sig videre, mens det kun var 40 % på mobilen.
Undersøg og test
Men hvorfor er det sådan? Hvorfor klikker færre videre fra mobilen? Det skal naturligvis undersøges, og det skal testes. Der er flest, der åbner nyhedsbrevet på mobilen, er det fordi, det er optimeret til computeren? Noget tyder i hvert fald på, at det ikke er nemt eller indbydende nok for mobilbrugerne at klikke videre ind på sitet for at se videoen. I de fleste systemer kan vi se, hvordan nyhedsbrevet ser ud på mobilen, og der er ofte mere information, vi kan bruge. Ligger linket til videoen under folden (altså ud af billedet)? Hvis brugeren skal scrolle for at se linket, er der en stor sandsynlighed for, at de ikke har se det. Er linkteksten tydelig, er det klart for brugeren, at billedet er et link? Osv. osv.
Send ikke bare nyhedsbrev. Kig på dataen, når du har sendt nyhedsbrevet og arbejd med det. Det har stor værdi, hvis vi kan få flere til at gøre, hvad vi gerne vil havde, de skal gøre. Det er jo derfor, vi gør det.
Læs mere om nyhedsbreve.