Den gyldne vej til at have en profitabel webshop er en høj konverteringsrate eller conversion rate, hvis du er mere til den engelske udgave. Men hvad skal konverteringsraten egentlig være? Det kedelig svar er, at det kommer an på en masse forskellige ting. Et godt bud på en afgørende faktor er branchen. Nogle brancher har bare en højere konverteringsrate end andre. Det amerikanske landingpage-software Unbounce har kigget i tallene og fundet ud af, hvilke brancher der har den højeste og laveste conversion rate.
Restauranter og catering har den højeste konverteringsrate
Hvis vi kigger på gennemsnittet, så har restauranter og catering den højeste konverteringsrate med 18,2 % stærk forfulgt af medier og underholdning med 18,1 %. Tænk, at tæt på hver femte kunde rent faktisk køber eller bestiller det produkt eller den service, de kom efter. Det er meget flot.
Bolig og byggemarkeder ligger i bunden
I modsatte ende ligger brancher, der har med vores bolig at gøre. Det er både boligudsmykning og -forbedringer samt ejendomshandler. Nu er det en undersøgelse, der har overvejende amerikanske kunder, men ikke kun. Derfor kan tallene godt være anderledes i Danmark, hvor vi bruger mange penge på boligdesign og -indretning.
Tag et kig på tallene og få et fingerpeg om, hvor høj din konverteringsrate skal eller kan være. Se hele undersøgelsen fra Unbounce.