Det er dyrt at annoncere. Meget dyrt endda. Derfor er det vigtigt at bruge penge på den rigtige måde altså der, hvor vi får mest effekt for pengene.
Hvis du skal lave en reklame er der flere veje du kan gå. En sjov, en følsom, en oplysende m.fl. Men hvilke type reklame er egentlig bedst? Hvilken type er den mest effektive?
Følsomme reklamer virker
Den mest effektive reklame – nogle vi måske sige den bedste reklame – er den reklame, der spiller på vores følelse. Ovenstående reklame fra Gillette spiller på vores følelser – og det er der en god grund til. Det virker. Gillette er ejet af en af verdens mest succesfulde virksomheder nemlig Procter og Gamble. De plejer at vide, hvad de laver.
De to amerikanske marketingguruer inden for effektiv marketing, Les Binet & Peter Field , har undersøgt det. Og deres konklusion er klar: Følsomme eller emotionelle reklamer giver større effekt end rationelle reklamer eller en kombination af begge. En følsom reklame giver 29 % effekt, mens den rationelle reklame giver 16 %.
Få større effekt i dine reklamer
Så næste gang du tænker over, hvilken type reklame du skal lave, så smid professoren i den hvide kittel eller tandlægen i den blå uniform væk og find et mere følsomt emne. De rationelle reklamer virker, men deres effekt er slet ikke i nærheden af den effekt, de følsomme eller emotionelle reklamer kan frembringe. Der behøver ikke være et grædende barn i reklamen, men det hjælper hvis reklamen appellerer til vores følelser, hvilket øger sandsynligheden for, at vi køber produktet. Følsomme reklamer er det mest effektivt – måske endda bedste.
Bliv klogere effektiv marketing, se flere marketingstatistikker fra Les Binet & Peter Field.