Der er gang i onlinesalget af services. 3 ud af 4 danskere køber services online. Det er især streamingtjenester inden for musik, film, tv-serier og lydbøger, vi køber online. Sidste år alene blev, der købt for 17 milliarder kroner services online. Det viser en undersøgelse fra betalingsgatewayen Nets.
Streamingtjenester er populære online
Næsten hver anden dansker (47 %) har købt en streamingtjeneste. Blandt de 18-29 årige er det helt oppe på 67 %, altså to ud af tre har købt streaming online.
Streamingtjenester var den mest solgte service online, mens medlemskaber af sportsklubber, fitness og andre foreninger ligger på andenpladsen på trods af pandemien. Noget så low involvement som forsikringer ligger på tredjepladsen. 13 % har købt forsikring online, hvilket faktisk svarer til næste 5 mia. kr. Det er især de unge (18-29 årige), der har været forbi den virtuelle forsikringsmægler.
Onlinekøb af services i kroner og ører
Hvis vi kigger på onlinesalget i kroner og ører, så er billedet lidt anderledes. Streamingtjenester ligger stadig i toppen, men vi bruger flere penge på forsikringer. Sidste år blev der købt for 4,5 mia. kr. forsikringer.
Sammenlagt brugte danskerne 17 mia. kr. på at købe services online. Det er dog stadig et stykke efter omsætningen på fysiske varer, som var på 57,6 mia. kr.
De unge streamer tv
Hvis vi dykker ned i tallene, kan vi se, at det især er de unge og midaldrende, der streamer tv – og ikke overraskende musik.
63 % af de 18-29 årlige abonnerer på tv.
71 % af de 30-49 årige abonnerer på tv.
46 % af de 50-64 årige abonnerer på tv.
26 % af de 65-79 årige abonnerer på tv.
På musik er resultatet endnu mere tydeligt.
50 % af de 18-29 årlige abonnerer på musik.
41 % af de 30-49 årige abonnerer på musik.
25 % af de 50-64 årige abonnerer på musik.
9 % af de 65-79 årige abonnerer på musik.