Corona-pandemien har betydet, at vi har handlet mere online. Helt præcist har 19 % af danskerne handlere mere online sidste år. Men hvilke varer har kunderne egentlig købt online? Det har betalingsgatewayen Nets set nærmere på.
Mobilen har for alvor vundet indpas i vores shoppingvaner. Hele 54 % har shoppet online via mobiltelefonen eller tabletten. Dermed har grundlaget for et stigning i online-handlen i høj grad været til stede.
Det er da også sket. Vi har handlet for 97,5 mia. kr. Og for første gang er det fysiske varer den mest populære kategori online foran services og rejser med 59 % af markedet svarende til 57,6 mia. kr. Hvis vi isoleret set kun kigger fysiske varer (og altså ikke services eller rejser), ser vi også, at nye varekategorier er blevet populære under covid-19.
Dagligvarer og take-away i stor fremgang
Vi har ikke kunnet gå på restaurant. Den luksus har danskerne måtte nyde derhjemme, så derfor har danskerne købt mere take-away online. Hver fjerde dansker har købt take-away online i 2020.
Og så har dagligvarer endelig fået deres gennembrud i onlinehandlen. Hvis vi sammenligner med 2018, så er andelen af forbrugere, der har shoppet brød, mælk og ost online steget med 24 %. Det er en vild stigning. Hvis vi kigger på omsætningen, blev der i 2020 købt for 10,8 mia. kr. dagligvarer online.
Tøj er onlineshoppernes favorit
De varer, flest danskere har prøvet at købe online, er bukser, trøjer, kjoler og muffedisser. En tredjedel af danskerne har købt tøj online i 2020. Danskerne er vilde med at shoppe tøj online.
Medicin og apotekervarer er også blevet populære varer online. 13 % af danskerne har købt deres piller og tabletter online.
Onlinekøb i kroner og ører
Der er ikke så mange danskere, der har haft behov for at købe ny vaskemaskine eller køleskab under pandemien. Kun tre procent har gjort det, til gengæld har de brugt mange penge. 4,7 mia. kr. er der blevet købt hårde hvidevarer for.
Det samme gælder elektronik. Der blev sidste år købt for 5 mia. kr. fjernsyn, mobiltelefoner og computere.
Lille andel i europæisk målestok
Hvis vi sammenligner med andre europæiske lande, så er onlineandelen af fysiske varer i den samlede onlinehandel faktisk ikke højt. I Danmark er andelen 59 %, hvilket kun er højere end Norge (54 %) og Finland (58 %). I Polen er den f.eks. 74 %. Det kan jo skyldes, at muligheden for at købe onlineservices og rejser er mere udbygget i Danmark, og derfor er de fysiske varers andel naturligt mindre.