Du har en webshop. Du vil gerne udvide til andre markeder. Men hvilket marked skal du udvide til? Hvor er markedet for e-handel størst? Vel, det kommer lidt an på, hvordan du vil angribe markedet.
Ny rapport om e-commerce i Europa
Vi har for et halvt år siden kigget på de individuelle markeder for e-commerce i Europa. Nu er der kommet en ny rapport, hvor Ecommerce Europe har kigget nærmere Europa og EU’s medlemslande i rapporten 2021 European E-commerce Report. I rapporten bliver hvert europæisk område og medlemsland gennemgået. Læs med, for måske er der lige præcis de oplysninger, du skal bruge for at vælge, hvilket marked du skal gå ind på.
Modent eller umodent e-commercemarked?
I Europa kommer det an på, om du vil ind på et modent marked i Nord-, Central- og Vesteuropa, eller du ind på et mindre modent marked i Syd- og Østeuropa. I alt er det et kæmpe marked med 735 millioner mennesker, hvor 89 % er online.
Færre eller flere konkurrenter
Det er oplagt at vælge det modne marked, men der er ofte flere konkurrenter. På de mindre modne markeder er der ofte også færre konkurrenter, men til gengæld er færre online og mindre onlineshopping.
Andel af internetbrugere er størst i Nordeuropa
Det kommer næppe bag på nogen, at i Nordeuropa (Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske lande), hvor vi selv bor, er andelen af befolkningen, der er på internettet størst. Hele 96 % af befolkningen er online, mens det kun 77 % i Østeuropa (Rusland, Ukraine, Rumænien, Serbien, Kroatien osv.).
Andelen af befolkningen der shopper online
Et kriterie for hvilket marked du kunne gå ind på kunne være, hvor stor en andel af befolkningen, der shopper online. Hvor glade er befolkningen for e-handel? Tallene ligner de foregående, men der er nogle forskelle, der er vær at bemærke. Det er faktisk kun 41 % i Østeuropa, der shopper online, mens det i Vesteuropa (Tyskland, Frankrig, Belgien, Holland og Storbritannien) er hele 86 %. Centraleuropa (Polen, Østrig, Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Schweiz m.fl.) følger pænt efter med 75 %.
Vesteuropa har den største andel af omsætningen online
Det viser sig også hurtigt, at Østeuropa derfor også har en lille andel af onlineomsætningen. Omsætningen online er klart størst i Vesteuropa. Det marked står for hele 86 % af onlineomsætningen, mens det østeuropæiske marked kun står for 6 % af den samlede omsætning. Hvilket Nordeuropa i øvrigt også gør.
Hvilket marked skal du så gå ind på? Svaret ligger desværre ikke kun i de nævnte tal. Inden du går ind på et marked, er det vigtigt, at du kender markedet. Hvilken betalingsform er populær, hvilket vi har skrevet om i blogindlægget: Hvilke betalingsformer bruger de i udlandet? Hvilke leveringsformer og returmuligheder foretrækker kunderne? Når du har alt det og en masse andet på plads, kan du begynde at kigge i tallene og finde dit marked. Brug rapporten 2021 European E-commerce Report til at blive klogere.