Danskerne er vilde med at handle online. Vi køber for næsten 100 milliarder kroner online. Der er da lækkert for e-handelsbranchen.
Men hvorfor er det egentlig, vi handler online? Hvorfor går vi ikke ned i en butik og får en personlig service? Det har betalingsgatewayen Nets undersøgt.
Nemt og billigt
Den klart største grund til, at vi handler online er bekvemmelighed. Det skal være nemt. 29 % (altså næsten 3 ud af 10) har det som den overvejende grund. Det er næsten dobbelt så mange som den næstvigtigste grund, som er prisen. 15 % shopper online, fordi de kan få lavere eller gode priser. Det er en nedgang. Året før var det 22 %, der handlede online, fordi de kunne finde lavere priser.
Ikke kun tilbudsjægere
Det er altså ikke kun tilbudsjægere, der er online. 41 % (4 ud af 10) shopper online, fordi det er nemt, og fordi det er større udvalg. Dermed ikke sagt, at prisen ikke skal være skarp, for det skal den, men hvis din webshop har et stort udvalg og lige præcis den stol, de sko, de bukser, den kniv osv., forbrugeren er på udkig efter, ja, så er der en stor chance for, at du vil få handlen. Forudsagt, at det er nemt. Det skal være nemt. Men bare rolig, det har du styr over. Ikke?
Prisen er den vigtigste årsag tilbudsjægere
Vi har lige skrevet, at prisen ikke er den afgørende årsag til, at danskerne handler online. Det er også rigtigt. Det så til gengæld den vigtigste årsag til at vi afbryder et køb. 3 ud af 10 nævner priser (incl. fragt), som den vigtigste årsag til, at de har afbrudt en køb.
Teknikken spiller ikke
Læg lige mærke til at 12 % nævner at betalingen ikke virkede, eller at der var tekniske problemer. Tænk, at vi taber 12 % af onlineomsætningen, fordi vi ikke har styr på teknikken.
Få styr på UX
Endelig kan nævnes, at 2 % afbryder et køb, fordi det er svært at registrere sine oplysninger. Ja, ok, 2 % er nødvenligvis ikke meget, men det er 2 %, som vi under ingen omstændigheder burde tabe. Særligt når vi tænker på, at 29 % handler online, fordi det er nemt, og så gør vi det svært for dem.