Det kommer næppe som den store overraskelse, at mobilen for alvor er blevet danskernes foretrukne device til onlinehandel. Især i researchfasen er den populær. 42 % af forbrugere researcher med mobilen, viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv (læs også vores artikel om hele e-handelsanalysen). Anderledes ser det ud, når det kommer til at klikke på købsknappen. Der fører computeren stadig.
Computeren bruges til betaling
For når vi skal have Dankortet op af lommen, bruger vi i større grad computeren. Hele 46 % bruger computeren til onlinebetaling og -bestilling mod 39 %, der bruger PC’en til at researche, hvilken rejse eller bog de vil købe online.
Hvis vi kigger på mobilen, er det ganske anderledes. Mens de omtalte 42 % researcher på mobilen, betaler kun 36 % med vores håndholdte ven. Det går dog fremad for mobilen. For tre år siden betalte 27 % med mobilen mod 37 % i dag, mens computeren er faldet fra 54 % til 46 %. Hvis den udvikling fortsætter vil mobile overhale computeren inden længe.
Research sker på mobilen
Mobilen er handy. Vi har den med os over alt, og derfor er det også nærliggende at research på mobilen. Et fingerstrøg og vi er i gang med at søge på Google. Derfor er mobilen oplagt til research online på varer og services.
Komplekse køb sker på computeren
Der er dog en tendens til, at når det er mere indviklede og komplekse varer og serviceydelser, kunderne skal købe, er det computeren, de benytter. Når researchfasen er ovre, sætter kunderne sig foran computeren og køber de varer, de har researchet på mobilen tidligere.
Vær klar på både mobil og PC
Du kan naturligvis ikke ignorere nogen devices, men hvis du har mange, kunder der læser og researcher på mobilen, så vær sikker på, at det spiller. Hvis du sælger meget på mobilen, så tjek op på, at det rent faktisk er en god oplevelse. Hvis du ikke er klar over det, så kig på illustrationerne herover.
Se Dansk Erhvervs egen artikel om analysen (hvis du vil se selve analysen, kræver det, at du melder dig ind).