I 90’erne sagde vi, at mobilen bliver fremtiden. I 00’erne sagde vi, at nu kommer mobilen. I 10’erne sagde vi, at nu har mobilen slået igennem. I 20’erne kan vi nu sige, at mobilen er størst. En undersøgelse lavet af Dansk Erhverv viser nemlig, at mobilen er danskerens foretrukne device, når de skal handle på nettet.
Mobile first – også i UX og design
Mobil first ikke et smart slogan, det er fakta. Et responsivt websitet er for længst blev standard, men ofte har det været med den arbejdsmetode, at vi designer først til desktoppen (computeren) og transformerer designet til mobilen. Nu er det for alvor blevet tiden til at tænke anderledes. Udtænk først en løsning til mobilen og oversæt den til desktoppen.
Gælder det også dine kunder?
Vi har tidligere skrevet, om de forskellige aldersgruppers shoppingvaner på internettet, hvilket vi også bør tage med i vores overvejelser. Jo ældre end målgruppen; jo mindre bruger de mobilen til at handle med. Så selv om flest danskere nu bruger mobilen til onlinehandel, kan det godt betale sig lige at tænke over, om dine kunder også ligger i den gruppe. Det kan du se i dit statistikprogram.
Læs artiklen fra Dansk Erhverv.
Læs mere om e-commerce.