Der er mange fordomme og fejlantagelser, når det kommer til onlinehandel. I den seneste undersøgelse fra DI, kan vi se, hvem der bruger flest penge online. Og der vil nogle nok blive lidt overrasket. Se også denne artikel om onlineshoppevaner for familier med teenagere.
Der bliver talt om meget om de forskellige generationer og lavet mange forskellige inddelinger for lige at få begreberne på plads, kommer her en oversigt.
- Generation Z – født mellem 1997 – 2015
- Millennials – født mellem 1981 – 1996
- Generation X – født mellem 1965 – 1980
- Baby Boomers – født mellem 1946 – 1964
- Krigsgenerationen – født mellem 1940 – 1945.
Det er ikke den inddeling, undersøgelsen bruger, men ovenstående inddeling falder alligevel meget godt i tråd med undersøgelsen.
Pensionisterne overrasker, Generation Z skuffer
Pensionisterne bruger i gennemsnit 1398,- kr. om måneden, mens Generation Z bruger 1040,- kr.. Det er 34 % mere end de unge. Det er nok en overraskelse for nogle, eller bare det at pensionisterne bruger klart flere penge online end de unge, rykker nok også ved fordommene.
Hvis vi kigger nærmere på de shoppeglade pensionister, kan vi se, at de har en gennemsnitsalder på 73 år. Mændene er i overtal med 59 %. De handler fortrinsvis via computeren.
Mens Generation Z foretrækker mobiltelefonen (49 %), bruger kun 14 % af pensionisterne smartphonen. Hvis du har pensionisterne som din målgruppe, er det ikke mobile first. I hvert fald ikke i købsøjeblikket – endnu.
Pensionisterne er en kæmpe målgruppe
En anden fordel ved at fokusere på pensionister er, at de er en kæmpe målgruppe. Mange foretrækker den unge målgruppe, men den bruger færrest penge og er også den mindste målgruppe med bare 8 % af forbrugerne.
Pensionisterne til gengæld bruger flere penge end de unge og er klart den største målgruppen med 19 % af forbrugerne. Jo, jo på længere sigt er det naturligvis smart at fange de unge forbrugere og gøre dem til faste kunder. Men hvis vi isoleret kigger på, hvem der her og nu udgør det mest eftertragtede målgruppe af de to, så er det pensionisterne.
Inden du begynder at lave alt om og fokusere på pensionisterne, skal du lige huske på, at både Familier med småbørn, familier med teenagere og Det grå guld bruger flere penge online end pensionisterne og Generation Z.
Læs hele undersøgelsen fra DI og Epinion.
Læs mere om e-commerce.