Personalisering skaber vækst

Der har været talt meget om personalisering, men du har måske tvivlet lidt på, om det virker. Det gør det. Personalisering virker, det har den globale managementvirksomhed McKinsey & Company fundet ud af. 

Hvad er personalisering egentlig?

Lad os først lige se på, hvad personalisering egentlig er. Personalisering handler om at benytte behaviour-, målgruppe- og dataanalyser til hjælpe den enkelte kunde med at få opfyldt sit behov. Det handler altså om, at tilpasse f.eks. en webshop til den enkelte kunde baseret på data/viden om kunden.

Personalisering

Kunderne kræver personalisering 

Personlisering er ikke nice to have, det er need to have. 7 ud af 10 (71 %) kunder forventer faktisk, at virksomheden forstår kundens behov. Kunderne forventer, at vi kender deres behov og tilretter shoppingoplevelsen og komminationen på baggrund af det. De bliver frustrerede, hvis oplevelsen ikke er personaliseret. Hvad værre er, 3 ud af 4 har valgt at shoppe i andre webshops, fordi de tilbyder en personaliseret shoppingoplevelse. Sagt på en anden måde: Personalisering tiltrækker kunder og manglende personalisering skræmmer kunder. Derudover er personalisering også godt til at skabe loyalitet, øge interaktionen med kunderne og mindske churn.

Kom i gang med personalisering

At personalisere sin kommunikation med kunderne handler om mere end (automatisk) at skrive modtagernes fornavn i nyhedsbrevet. Det handler også om:

  • At komme med forslag til varer/services baseret på kundens tidligere køb og behaviourdata
  • At binde webshop og nyhedsbreve sammen
  • At sende information til kunden om brug/vedligehold osv. om den vare, kunden netop har købt.
  • Og en masse andet.

Det er desværre ikke bare sådan lige. Det kræver et teknisk set up, der kan klare opgaven. Det kræver en mailklient, der kan sende mailflows baseret på kundernes bevægelser og handlinger (behaviour) samt køb. Din webshop skal kunne arbejde med behaviourdata. Det bedste resultat får du, hvis du også har en CDP (customer data platform) der kan styre alle kundernes data, så du kan personalisere alt indhold baseret på kundens data. 

Start småt

Personalisering lyder komplekst, men begynd småt. Start med nyhedsbrevene. Når der er styr på dem, så integrer med webshoppen, så de to spiller sammen. Nu kan du begynde at kigge på en CDP, hvor det hele bliver bundet sammen. Det kan være dyrt, men priserne er på vej i den rigtige retning efterhånden, som der er kommet flere udbydere på markedet. Husk personalisering giver resultater – og kunder forventer det. 

Se McKinsey & Companys undersøgelse.

Læs mere om e-commerce.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere