Reklamebureauet siger det, mediebureauet siger det. Annoncér! Naturligvis gør de det. De får jo penge for at hjælpe med lave og indrykke reklamerne. Men der er noget om det. Det virker rent faktisk at annoncere. Også for små virksomheder.
70 virksomheder i 20 år
En undersøgelse så langt væk hjemmefra som fra Australien har kigget på det. En gruppe forskere fra University of Southern Australia har undersøgt 70 virksomheder i 20 år for at se på effekterne af deres marketingindsats.
Uden annoncering falder dit salg
Det er fristende at spare på annonceringen især i krisetider som f.eks. coronapandemier mm. Det er dog en dårlig ide, viser rapporten. I gennemsnit faldt salget med 16 % det første år og 25 % det andet år. Efter tre år var salget faldet med 36 %. Over en tredjedel af salget var altså forsvundet bare tre år efter, virksomhederne var stoppet med at annoncere. Selv om virksomhederne genoptog annonceringen allerede efter et år, var der stadig problemer med faldende salg.
Halvdelen af salg forsvinder efter fire år
Helt skidt ser det ud fire år efter, virksomheden er stoppet med at annoncere. Hvis du stopper annonceringen, går der bare fire år og over halvdelen (i gennemsnit 54 %) af dit salg er forsvundet. Og den trend fortsætter. Efter fem år er i gennemsnit 58 % af salget forsvundet, og efter ti år er i gennemsnit 66 procent af salget forsvundet.
Værst for de små virksomheder/brands
Den små virksomheder/brands bliver hårdere ramt end de store virksomheder, hvis de stopper med at annoncere. De taber salget hurtigere end de store virksomheder. Det store virksomheder/brands klarer sig bedre og holder et højere bundniveau, fordi de har bare større distributionsmuligheder.
Læs mere i rapporten om, hvad der sker, når virkosmhederne stopper med at annoncere>>