Vi vil gerne have så mange som muligt til at åbne vores nyhedsbreve. Naturligvis. Det er jo derfor vi bruge en masse tid på at skrive, personalisere og sende dem ud.
Men hvad er det egentlig, der får dem til at åbne dit nyhedsbreve? Det har det amerikanske firma Dyspatch undersøgt. De har spurgt 1.424 voksne amerikanere, hvilket undersøgelsen mener er repræsentativt. Selv om undersøgelsen er fra Amerika, kunne det jo godt være, at der var noget, du kunne lære eller overveje i forbindelse med dit eget nyhedsbrev.
Emne og firma er vigtigst
Når det handler om at få modtagerne til at åbne en e-mail, er emnet eller subjektlinjen og afsenderen de to vigtigste faktorer. Det giver også god mening, at modtagerne er mere tilbøjelige til at åbne e-mails fra virksomheder, de kender, og at de åbner nyhedsbreve med emner, der interesserer dem. De to altovervejende årsager til, at læserne åbner dit nyhedsbrev. Det er lidt omkring en tredjedel, der nævner de to, som værende mest den mest afgørende faktor med henholdsvis 32,7 og 33,4 %.
Den nederste plads på sejrspodiet tager preheaderen eller manchetten. Det er den lille tekst læserne, alt efter deres e-mailindstillinger, kan se af nyhedsbrevet. Det er den tekst, der giver en smagsprøve, så læserne kan se, om det er umagen værd at åbne nyhedsbrevet. Et sted mellem en fjerdedel og en femtedel (22,3 %) mener, at det kan få dem til at åbne nyhedsbrevet.
Tid og sted betyder mindre
Når vi sender nyhedsbreve, tester vi, hvilken ugedag og tidspunkt, der er den bedste. Hvilket giver den bedste openrate/åbningsrate? Det er faktisk ikke så vigtigt, mener brugerne selv. Kun 4 % mener, at tidspunktet, de modtager nyhedsbrevet på, har betydning for, om de åbner det. På samme måde mener kun 3 %, at ugedagen har betydning. Det synes vi, er skuffende. Det er nemlig noget, der bliver testet rundt omkring.
Test, og find ud af hvad virker for dig
Hvad kan vi lære af det? Nu er det et spørgeskema, hvilket måler, hvad brugerne siger. Hvad de rent faktisk gør, er ikke nødvendigvis helt det samme. Særligt overrasker det os, at tidspunkt og ugedag ikke betyder mere ifølge respondenterne i undersøgelsen.
For at finde ud af hvad der virker for dig, skal du teste det. Lav to forskellige subjectlines/emner. Send en procentdel ud med hver. Det emne med den bedste åbningsrate bliver herefter benyttet til resten af nyhedsbrevene. Det kan systemet ofte gøre automatisk. Og sørg for at preheaderen er inspirerende.
Det samme gælder med tidspunktet. Prøv at sende nyhedsbrevet ud på forskellige tidspunker. Dit nyhedsbrevssystem kan sandsynligvis sprede udsendelsen ud. På den måde lærer du, hvornår din målgruppe åbner dit nyhedsbrev. Og den viden kan du så bruge til at finde det tidspunkt, hvor du sende dit nyhedsbrev.
Og sørg for at dit firmanavn fremgår tydeligt. Det er noget af det vigtigste.