Af en eller anden grund er Snapchat ikke rigtig blevet taget seriøst på samme måde som Facebook og Instagram. Det kan skyldes den nærmeste umulige brugergrænsefalde, eller at brugerne er for unge til at være interessante for annoncørerne. En undersøgelse lavet af Snapchat selv viser, at brugerne er ret aktive, når det kommer til at handle online.
Handle online eller i butik?
Der er desværre ingen danske tal i undersøgelsen, men både Norge, Tyskland og Storbritannien er med, så mon ikke vi ligger i omegnen af dem?
Undersøgelsen har fokuseret på perioden omkring Thanksgiving, Black Friday og Cyber Monday. Ud fra et globalt perspektiv, så har snapchattere tilkendegivet, at de har handlet mere online, end de plejer. Tendensen er sikkert blevet forstærket yderligere af covid-19-pandemien.
Der er dog store forskellige på, om de foretrækker at handle online eller i butikker. I Japan vil 73 % hellere bestille varer online og få dem leveret, mens 27 % fortrækker at gå i butikker. I Norge er det lige omvendt, her vil 69 % helst gå i butikker, mens 31 % hellere vil have varerne leveret. I Tyskland vil 59 % helst shoppe online, mens 41% hellere vil gå i butikker. I Storbritannien er tallene henholdsvis 71 og 29%, hvilket er meget lig Japan.
Flere handler med mobilen
Størstedelen af trafik på internettet kommer fra mobiler. Når det kommer til onlineshopping foretrækker flere dog stadig computeren. Det er sandsynligvis et spørgsmål om tid, inden mobilen overhaler computeren, hvis vi tager tallene fra Snapchat for pålydende. Især når vi tænker på Snapchats unge brugerprofil.
På spørgsmålet om de har handlet mere online, end de plejer, svarer 52 % i UK, 34 % i Norge og 35 % i Tyskland bekræftende. Det er dog kun 7 % i Japan, der svarer はい (hai/ja). Det kan skyldes, at de i Japan i forvejen handler meget online, hvilket understøttes af, at 73 % foretrækker at handle online frem for at gå i butikker.
Social commerce på Snapchat
Snapchattere har stor tiltro deres medsnapchattere, når det kommer til anbefalinger og råd, når de skal handle online. Ifølge brugerne selv, så stoler deres venner på deres anbefalinger. I Norge mener 27 %, 55 % i Tyskland og 50 % i Storbritannien, at deres medsnappere bruger deres anbefalinger, når de shopper online.
Baseret på ovenstående er det tiden, hvis I ikke allerede har gjort det, at kigge nærmere på Snapchat, og hvordan I kan bruge den sociale medieplatform i planlægningen af jeres Paid, Earned og Owned medieindsats.