CMS-systemet er det vigtigste stykke software for alle dem, der til daglig arbejder med websites. For 15-20 år siden boomede markedet for alvor, og der kom en skov af CMS-systemer. Der kommer stadig nye CMS-systemer frem. Enten som standalone eller som en del af en pakke. Diskussionen om et open source- eller standardsystem raser på 20 år med de fordele og ulemper de forskellige systemer og set ups har.
Verdens mest populære CMS-system
Hvis vi kigger på, hvad der er verdens mest populære CMS-system, er der en klar vinder. Det er ikke overraskende WordPress. Der er ingen, der når systemet til sokkeholderne. Det er verdens klart mest benyttede CMS-system. Det har 39 % af markedet. Der er ingen, derudover WordPress har to-cifret andele af CMS-markedet. Det næstmest populære CMS-system er faktisk et e-commercesystem. På andenpladsen ligger nemlig Shopify. Og så kommer de dernedad med Joomla, Drupax, Wix og hvad de ellers hedder alle sammen. Det er vores anbefaling at vælge blandt de mest populære CMS-systemer, på den måde er du sikker på at kunne få hjælp.
Til den lille og den store
Årsagen til WordPress’ store succes skal findes i brugervenligheden. Det er nemt at komme i gang, og der findes et utal af gratis og billige skabeloner, der kan modificeres og passes til ethvert behov. Den er dog ikke kun det lille hobby site, der benytter WordPress. Sony Music, Rolling Stone Magazine og The Walt Disney Company skulle efter sigende også benytte WordPress.
Den magiske kvadrant
Hvis du er mere til standardsystemer, er det populært at bruge Gartners magiske kvadrant. Den viser ud fra nogle forudbestemte kategorier, hvor CMS-systemet ligger. Her ligger alle de store systemer som SiteCore, Episerver, Adobe osv. WordPress er også med i kategorien Niche players, hvilket vel betyder, at det er lavet til et særligt segment. Det er alligevel en stor niche.
Vælg det, der passer
Det klassiske spørgsmål er: Hvilket system du skal vælger? Og det lige så klassiske svar er: Det afhænger af en masse forhold.
- Hvad skal sitet bruges til?
- Er det ren content eller er der også en shop?
- Hvor meget skal sitet tilpasses virksomheden?
- Hvilke funktioner er der behov for?
- Har I selv udviklere siddende?
- Er der meget content på sitet?
- Skal sitet sprogversioneres?
- Osv.
- Osv.
Se en masse
Partner med x-factor
Når du har bestemt dig for et system, kommer det næste store spørgsmål. Hvem skal hjælpe dig med at implementere det. Hvis du har et lille site uden de store komplekse funktion, kan du ved at bruge WordPress eller Shopify selv sætte det op. Men lige så snart der kræve lidt mere, skal du have hjælp af en implementeringsparter. Her er kemi utrolig vigtig. Partneren skal naturligvis kunne hjælp med at udvikle og implementere løsningen, men det kan de fleste. Vores anbefaling er, at du finder en du kan tale med. Også på den lange bane. En du kan stole på. En implementeringspartner, der lige har det ekstra, der gør, at I får et godt samarbejde.
Held og lykke med dit nye CMS-system.
Læs mere om website.