Læs også om
Forstå forbrugernes søgemønstre
Få en fordel ved at forstå forbrugernes søgemønstre
SEO og content
Godt og gennemtænkt indhold giver flere besøgende i webshoppen
SEO har i mange år været en lidt mystisk disciplin, der skete i kælderen. I de senere år er SEO-arbejdet rykket op på marketinggangen. Det er der en god grund til, søgemaskineoptimeringen skal nemlig spille sammen med resten af marketingindsatsen, så virksomheden styrker den samlede marketingindsats.
Det siger sig selv, at det ikke nytter at bruge mange penge på markedsføring, hvis ikke websitet eller webshoppen har sammen høje niveau, som resten af marketingindsatsen. Hvis der er arbejdet med SEO, vil websitet i sig selv være en markedsføringskanal, der tiltrækker kunder via pull-markedsføring (hvor forbrugerne selv søger efter løsninger og information). SEO spiller især sammen med virksomhedens content marketing.
Tidligere var keywords nøglen til at komme højt i søgeresultaterne på Google. Søgeord er stadig vigtige, men slet ikke i sammen omfang som tidligere. Nu er fokus mere på search intent, altså hvad er formålet med forbrugerens søgning. Og hvis virksomheden reklamerer online, på tv eller endda i avisen, så er der jo smartest, hvis de bliver bakket op af SEO-optimerede sider om samme emne, produkt, vare, arrangement osv. Det skal spille sammen.
Halvdelen klikker på et organisk søgeresultat via virksomhedens SEO-arbejde, mens den anden halvdel klikker på et Adword optimeret via virksomhedens SEM-arbejde.
En SERP er den side, hvor søgeresultatet bliver vist. En search engine result page (SERP). Det er faktisk muligt at dominere SERP’en, men det kræver en koordineret marketingindsats. Lad os sige, at en forbruger søger efter et produkt i Googles søgemaskine. Resultatet øverst er en lang række Google Shoppingannoncer, under dem en række adwordsannoncer og under dem er der billedresultater af samme søgning. Først nu kommer det første SEO-resultat, som kan være en tekstsnippet, hvor Google viser indholdet fra en website, så brugerne ikke selv behøver klikke ind på websitet for at læse mere. Det er faktisk først efter det, at de første organiske klikbare resultater kommer. Nogle gange der endda videoer og en lille FAQ før de organiske resultater. Hvis virksomheden kan koordinere indsatsen, kan den tage flere af ovennævnte placeringer.
Som beskrevet herover ligger virksomheden ikke nødvendigvis nr. 1 på søgeresultatsiden, selv om den ligger øverst i de organiske resultater. Det er i denne situation at marketingafdelingen skal sikre, at SEO, SEM, shoppingannoncer og content spiller sammen, så virksomheden kan komme længere op på siden og måske endda producere så meget indhold, at søgeresultatet (SERP) bliver domineret af virksomheden.
Skal din virksomhed optimere SEO-indsatsen og øge sin samlede marketingindsats, så kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.
Få en fordel ved at forstå forbrugernes søgemønstre
Godt og gennemtænkt indhold giver flere besøgende i webshoppen
Du er velkommen til at ringe, hvis du har brug for hjælp med din kommunikation
29 705030
Contenti er et content marketingbureau med speciale i e-commerce, webkommunikation og -strategi. Vi arbejder med projektledelse, webshops, nyhedsbreve, websites og søgemaskineoptimering (SEO).
© Contenti
Tietgensgade 72
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415
Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt. Læs mere